11/12/09

"Τα μαθητικά netbooks χρησιμοποιούνται για παιχνίδια όχι για μαθημα!.."

Οι περισσότεροι από τους εκατόν πενήντα χιλιάδες φορητούς υπολογιστές που μοιράστηκαν απ το υπ. Παιδείας στους μαθητές της Α΄ Γυμνασίου, χρησιμοποιούνται μόνο για να παίζουν τα παιδιά, είπε σήμερα στη Βουλή η υφ Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου.

Λυπούμαι που το λέω, σημείωσε η υφ. Παιδείας, αλλά προβλήματα περιπλοκότητας του λογισμικού αποτρέπουν και εκείνους ακόμη τους μαθητές που έχουν τους φορητούς υπολογιστές να τους χρησιμοποιήσουν σωστά –υπάρχουν και μαθήματα που δεν είναι μέσα στο λογισμικό- και αποτρέπουν βεβαίως τους μη επιμορφωμένους καθηγητές τους από το να τους βοηθήσουν.

Η κ,. Χριστοφιλοπούλου τόνισε πως «ένας σωστός σχεδιασμός θα έπρεπε να συμπεριλάβει την προετοιμασία κατά πρώτον των καθηγητών, την επιμόρφωσή τους, τη διανομή αυτών των υπολογιστών και στους σχολικούς συμβούλους που δεν την έλαβαν ποτέ και βεβαίως έναν εξειδικευμένο σχεδιασμό για εκείνα τα ηλεκτρονικά εργαλεία που θα χρειάζονταν, έτσι ώστε και όλοι οι μαθητές των ειδικών εργαστηρίων, δηλαδή οι μαθητές που έχουν αναπηρίες, να έχουν τη δυνατότητα να έχουν και αυτοί το ηλεκτρονικό βοήθημα".

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Επόμενη είναι η με αριθμό 195/7-12-2009 επίκαιρη ερώτηση της Βουλευτού του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού κας Ουρανίας Παπανδρέου-Παπαδάκη προς την Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, σχετικά με τη ρατσιστική ενέργεια σε βάρος μαθητή με ειδικές ανάγκες, κλπ.
Η ερώτηση της κυρίας συναδέλφου έχει ως εξής:
«Απίστευτη εκδήλωση ρατσισμού έλαβε χώρα στην περιοχή των Ιωαννίνων, όπου δεν δόθηκε ηλεκτρονικός υπολογιστής σε μαθητή της Α΄ Γυμνασίου, ο οποίος τον εδικαιούτο. Όταν ρωτήθηκε σχετικά εκπρόσωπος της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης απάντησε απαξιωτικά ότι ο συγκεκριμένος μαθητής δεν χρειάζεται τον υπολογιστή, υπονοώντας φυσικά ότι χρήση του μπορεί να γίνει αποκλειστικά από εντελώς υγιείς μαθητές και όχι από άτομα με ειδικές ανάγκες. Πηγές του Υπουργείου Παιδείας ανέφεραν πως η καταγγελία του Συλλόγου Εκπαιδευτικών θα ερευνηθεί και το πρόβλημα θα αντιμετωπιστεί. Η παγκόσμια ημέρα για τα Άτομα Με Ειδικές Ανάγκες πλησιάζει και είναι απαράδεκτο το 2009 να υπάρχουν τέτοιες εκδηλώσεις που δεν τιμούν τον Πολιτισμό μας.
Συνεπώς, ερωτάται η αρμόδια Υπουργός τα εξής:
1.Ποια είναι τα μέτρα που έλαβε το Υπουργείο προκειμένου να αντιμετωπιστεί το συγκεκριμένο θέμα και να αποτραπούν παρόμοια φαινόμενα στο μέλλον, καθώς η δημοσιογραφική έρευνα έδειξε ότι πολλοί μαθητές της Α΄ Γυμνασίου δεν εντάχθηκαν στην ευεργετική διάταξη περί διανομής φορητών υπολογιστών;
2.Ποια είναι η θέση που έλαβε το Υπουργείο απέναντι στο συγκεκριμένο εκπαιδευτικό για τον οποίο όλοι οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί αισθανόμαστε μόνο ντροπή και θλίψη και ποια πολιτική θα ακολουθήσετε προκειμένου να γίνουν οι συνθήκες μάθησης και διαβίωσης γι’ αυτά τα παιδιά μέσα στο χώρο του σχολείου καλύτερες;».
Θα απαντήσει η Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κα Χριστοφιλοπούλου.
Ορίστε, κυρία Υπουργέ, έχετε το λόγο.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Ευχαριστώ και τη συνάδελφο για την επίκαιρη ερώτηση.
Πολύ σωστά λέτε, κυρία συνάδελφε, ότι η δημοσιογραφική έρευνα έδειξε ότι πολλοί μαθητές της Α΄ Γυμνασίου δεν εντάχθηκαν στη διανομή φορητών υπολογιστών. Κατ’ αρχήν, να διευκρινίσω ότι επρόκειτο, δυστυχώς, περί διανομής. Ένας σωστός σχεδιασμός θα έπρεπε να συμπεριλάβει την προετοιμασία κατά πρώτον των καθηγητών, την επιμόρφωσή τους, τη διανομή αυτών των υπολογιστών και στους σχολικούς συμβούλους που δεν την έλαβαν ποτέ και βεβαίως έναν εξειδικευμένο σχεδιασμό για εκείνα τα ηλεκτρονικά εργαλεία που θα χρειάζονταν, έτσι ώστε και όλοι οι μαθητές των ειδικών εργαστηρίων, δηλαδή οι μαθητές που έχουν αναπηρίες, να έχουν τη δυνατότητα να έχουν και αυτοί το ηλεκτρονικό βοήθημα.
Αυτή τη στιγμή, λοιπόν, που μιλάμε υπάρχουν κάποιοι φορητοί υπολογιστές –περίπου εκατόν πενήντα χιλιάδες- στους μαθητές της Α΄ Γυμνασίου, πολλοί εκ των οποίων, όμως, χρησιμοποιούνται μόνο για να παίζουν τα παιδιά. Λυπούμαι που το λέω, αλλά προβλήματα περιπλοκότητας του λογισμικού αποτρέπουν και εκείνους ακόμη τους μαθητές που έχουν τους φορητούς υπολογιστές να τους χρησιμοποιήσουν σωστά –υπάρχουν και μαθήματα που δεν είναι μέσα στο λογισμικό- και αποτρέπουν βεβαίως τους μη επιμορφωμένους καθηγητές τους από το να τους βοηθήσουν.
Η κατάσταση είναι δύσκολη έτσι όπως έχει. Σ’ αυτή τη δύσκολη κατάσταση, έχουμε την παντελή απουσία, όπως σας είπα, εξειδικευμένου σχεδιασμού. Είμαι σίγουρη ότι γνωρίζετε πολύ καλά ότι ανάλογα με το είδος της αναπηρίας έχουμε και εξειδίκευση του ηλεκτρονικού βοηθήματος. Άλλα βοηθήματα χρειάζονται οι τυφλοί μαθητές, άλλα οι κωφοί, άλλα οι μαθητές οι οποίοι έχουν κινητικά προβλήματα.
Δεν υπήρξε, λοιπόν, αυτός ο εξειδικευμένος προγραμματισμός, δεν εντάχθηκαν αυτά τα σχολεία και, όπως καταλαβαίνετε, έμεινε αυτή η διανομή με το μεγάλο κενό της ειδικής αγωγής.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το προειδοποιητικό κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Υφυπουργού)
Επισημαίνω ότι στόχος μας είναι να υπάρξει άμεσα ένας σχεδιασμός –και έχει ξεκινήσει- έτσι ώστε τα ειδικά εργαστήρια να εξοπλιστούν με τα ηλεκτρονικά εκείνα βοηθήματα που απαντούν εξατομικευμένα στην ανάγκη του κάθε ανάπηρου μαθητή.
(ΝΡ)
(2AD)

Θα πω μόνο μια λέξη για λόγους χρόνου: Το δεύτερο σημείο της ερώτησής σας, που αφορά την ανάρμοστη –να πω απαράδεκτη- συμπεριφορά του εκπαιδευτικού δεν έχει φθάσει σε εμάς υπό οιαδήποτε μορφή έγγραφης ούτε καν προφορικής καταγγελίας. Υπήρξε καταγγελία μιας συγκεκριμένης παράταξης του ΠΑΜΕ. Από εκεί και πέρα και ο σύλλογος των εκπαιδευτικών μας απάντησε ότι το θέμα δεν υπήρξε.
Θέλω, όμως, να γνωρίζετε ότι στο μέτρο που μπορεί να υπάρξει μια -έστω προφορική- επώνυμη καταγγελία σε εμάς, θα υπάρξουν, βεβαίως, μέτρα για τον εκπαιδευτικό. Δεν θέλω να πιστεύω ότι υπάρχει εκπαιδευτικός σε αυτή τη χώρα, που μπορεί όχι να συμπεριφερθεί έτσι σε μαθητή, αλλά ούτε καν να σκεφθεί ότι κάθε μαθητής, ανάλογα με τα προβλήματα και τις δυνατότητές του, δεν έχει το δικαίωμα στη σωστή αντιμετώπιση και, κυρίως, στην αντιμετώπιση με την πρέπουσα παιδαγωγική συμπεριφορά.
Νομίζω, λοιπόν, πως για το ζήτημα αυτό -καλό θα είναι, εφόσον έχετε περισσότερα στοιχεία, να μου τα δώσετε- στο μέτρο που εμείς ως Υπουργείο Παιδείας το διερευνήσαμε, δεν υπάρχει τέτοια καταγγελία.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Και εμείς ευχαριστούμε την κυρία Υφυπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων. Είναι ένα πάρα πολύ σοβαρό θέμα.
Ευχαριστούμε και την κυρία συνάδελφο, που επεσήμανε ότι υπάρχει ένας τέτοιος κακός εκπαιδευτικός στα Γιάννενα. Μας προσβάλλει όλους, γιατί τα Γιάννενα ξέρετε ότι έχουν παράδοση στα γράμματα και αυτό το δικαίωμα πρέπει να το έχουν όλοι.
Το λόγο έχει η κυρία Παπανδρέου – Παπαδάκη, για να αναπτύξει την ερώτησή της.
ΟΥΡΑΝΙΑ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ – ΠΑΠΑΔΑΚΗ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Ευχαριστώ, κυρία Υφυπουργέ, που βεβαίως με την απάντησή σας επιβεβαιώνετε το χάος που υπάρχει στο σχολειό, αν υπάρχει κακός προγραμματισμός και δεν μοιράζονται υπολογιστές. Ίσως θα επανέλθω με άλλη μου ερώτηση στο τι συζητείται για την υπερκοστολόγηση αυτών των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Όμως, δεν είναι το ζητούμενο της σημερινής μου ερώτησης. Ότι υπάρχει αυτή η κακοδιαχείριση και η κακή οργάνωση, αυτό, δυστυχώς, επιβεβαιώνεται και στο χώρο της παιδείας.
Εγώ πληροφορήθηκα το συγκεκριμένο απαράδεκτο και ρατσιστικό γεγονός που συνέβη στο συγκεκριμένο μαθητή –και είναι συγκεκριμένος ο μαθητής, κύριε Πρόεδρε, σε ένα σχολείο στα Γιάννενα, ήταν μαθητής της Α΄ γυμνασίου- από τηλεφωνήματα πολλών γονέων και κυρίως τηλεφωνήματα μητέρων.
Αυτό, βεβαίως, τι επιβεβαιώνει; Επιβεβαιώνει ακριβώς ότι αυτές οι συμπεριφορές, δυστυχώς, είναι μια σκληρή καθημερινή πραγματικότητα, που βιώνουν τα παιδιά και κυρίως τα παιδιά με ειδικά προβλήματα, ειδικές ανάγκες και μαθησιακά προβλήματα, δηλαδή απλά, καθημερινά προβλήματα. Πού τα βιώνουν; Στον τόπο του σχολειού τους.
Όταν δέχθηκα αυτά τα τηλεφωνήματα, σας βεβαιώνω ότι ένιωσα ντροπή. Κυρίως, όμως, ένιωσα αγανάκτηση ως άνθρωπος και ως παιδίατρος-παιδονευρολόγος, που ζω και ασχολούμαι με αυτά τα παιδιά περίπου 30 χρόνια. Βεβαίως, ένιωσα ντροπή και αγανάκτηση ως Ελληνίδα μάνα, γιατί έβαλα στη θέση μου τη θέση αυτής της μάνα.
Μπροστά στα μάτια μου, κυρία Υπουργέ, έβλεπα το μικρό μαθητή, το μικρό παιδί με τα βουρκωμένα μάτια, την πληγωμένη καρδιά, τη χαμηλή αυτοεκτίμηση, γιατί το σχολικό και κοινωνικό του περιβάλλον –δεν ξέρουν ποιοι εκπαιδευτικοί ήταν- με το χειρότερο τρόπο του επιβεβαίωναν «Ναι, εσύ είσαι παιδί δευτέρας κατηγορίας, δεν είσαι σαν και τα άλλα!».
Αντιλαμβάνεστε πως δεν θέλω να πιστέψω ότι θα ασχολούμεθα ή τουλάχιστον τι μας αφορά. Εμείς δεν θα ασχολούμεθα με τα θέματα των δικαιωμάτων του ανθρώπου, των δικαιωμάτων του παιδιού, των δικαιωμάτων των ΑμΕΑ μόνο επετειακά, δηλαδή στις 3 του Δεκέμβρη, στις 20 του Νοέμβρη κ.λπ., γιατί βλέπουμε ότι τα πράγματα, δυστυχώς, μένουν στάσιμα και ούτε η κοινωνία, αλλά περισσότερο η πολιτεία δεν μπορεί να προστατέψει τα παιδιά αυτά.
Θέλω να σας κάνω δύο πάρα πολύ απλές ερωτήσεις.
Με την οικογένεια του παιδιού που σας λέω είναι συγκεκριμένα και τα υπόλοιπα εγώ δεν τα δέχομαι. Μίλησε κάποιος; Αλλά, κυρίως, μίλησε κάποιος με αυτό το παιδί; Και κυρίως του ζήτησε συγνώμη ο συγκεκριμένος εκπαιδευτικός; Γιατί ξέρετε ότι το παιδί, που έχει πολύ μεγάλη καρδιά, έχει και την ικανότητα και τη δυνατότητα να συγχωρεί όταν βλέπει απλώς ένα ειλικρινές χαμόγελο και μία ειλικρινή μετάνοια. Έτσι;
Θέλω να πιστεύω - και αυτό είναι εάν θέλετε η πίστης μου γιατί και εγώ υπήρξα εκπαιδευτικός, γιατρός - ότι η πλειονότητα των εκπαιδευτικών αγαπούν το παιδί, παλεύουν για το παιδί με το ειδικό πρόβλημα και εάν υπάρχουν τέτοιες μειονότητες, κυρία Υπουργέ, δεν έχουν θέση στο εκπαιδευτικό σύστημα. Αυτοί οι άνθρωποι πρέπει να αποβάλλονται από το εκπαιδευτικό σύστημα με τον απλούστατο λόγο ή μόνο για τον απλούστατο λόγο ότι δεν έχουν κατανοήσει το ρόλο και το λειτούργημά τους.
Τελειώνοντας, θέλω να επαναλάβω ξανά - και θα το επαναλαμβάνω πάρα πολύ συχνά - την υποχρέωση της πολιτείας, της κοινωνίας, την υποχρέωση όλων μας να γίνουμε αρωγοί και προστάτες των παιδιών με ειδικές ανάγκες και των οικογενειών τους. Είναι ένα αναπόσπαστο και πολύτιμο κομμάτι της κοινωνίας μας. Τα παιδιά αυτά και οι γονείς τους δεν μας έχουν ανάγκη, εμείς τους έχουμε ανάγκη.
Ευχαριστώ πολύ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Η Υφυπουργός κ. Χριστοφιλοπούλου έχει το λόγο.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Κυρία συνάδελφε, θα συμφωνήσω μαζί σας και μάλιστα, θα πω επιπλέον, ότι όχι μόνο έχουμε ανάγκη εμείς αυτά τα παιδιά και τους συμπολίτες μας με αναπηρίες, αλλά από το δικό τους παράδειγμα ψυχικού σθένους, εκείνων και των οικογενειών τους, οι υπόλοιποι μπορούμε να αντλήσουμε πάρα πολλά. Και είναι βαθύτατη πεποίθησή μου, πεποίθηση της Κυβέρνησης, ότι δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη, αν αυτή η ανάπτυξη δεν αφορά όλους και ότι προοδεύουν εκείνες οι κοινωνίες, οι οποίες μπορούν να εντάξουν το διαφορετικό, με δημιουργικότητα μέσα στα κοινωνικά σπλάχνα. Στο επίκεντρο αυτού είναι η παιδεία. Δεν μπορούμε να μιλήσουμε για δημόσια, δωρεάν, ποιοτική παιδεία εάν αυτή δεν είναι μία παιδεία για όλους, για όλα τα παιδιά. Εκεί, λοιπόν, δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω με την επισήμανσή σας.
Δύο σχόλια, τώρα. Το ένα σ’ ό,τι αφορά το προσωπικό θέμα και το άλλο το γενικότερο.
Κοιτάξτε, κυρία συνάδελφε, κάναμε μία έρευνα. Κύριε Πρόεδρε, επειδή αφορά και την περιφέρειά σας, τα Γιάννενα, απευθυνθήκαμε στην Δευτεροβάθμια Διεύθυνση των Ιωαννίνων και ρωτήσαμε επισταμένως και ζητήσαμε στοιχεία υπηρεσιακώς και προφορικά, μέσω του γραφείου μου. Δηλαδή και το ίδιο το γραφείο μου και εγώ ασχοληθήκαμε και βεβαίως ζητήσαμε στοιχεία από τις υπηρεσίες.
Πρέπει να σας πω ότι από την πλευρά την τοπική των Ιωαννίνων δεν μας επισημάνθηκε καμία καταγγελία. Δηλαδή, ζητήσαμε επισταμένως να δούμε τι συμβαίνει. Πιστεύω απόλυτα αυτά που μου αναφέρετε, θα επανέλθω και όχι μόνο θα επανέλθω, αλλά θα ζητήσω πραγματικά, εάν επιμένουν ότι δεν υπήρξε περιστατικό να μου το δώσουν εγγράφως.
Στην περίπτωση, λοιπόν, που έχω την οιαδήποτε ένδειξη ότι υπήρξε αυτό το περιστατικό, για το οποίο σας πιστεύω, μου λέτε την αλήθεια, προφανώς, εάν, λοιπόν, μπορώ να το πιστοποιήσω, βεβαίως πρέπει να γίνει ΕΔΕ. Και δεν θα γίνει ΕΔΕ, απλώς για να τιμωρήσουμε. Εφόσον υπήρξε αυτό το περιστατικό, το οποίο αναφέρετε, πρέπει ακριβώς να βγει στην επιφάνεια, γιατί με το να βγει στην επιφάνεια και να αποδοθούν ευθύνες, βοηθάμε το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας να απομονώσει τέτοια περιστατικά. Είμαι σίγουρη δε, ότι εάν υπήρξε αυτό το περιστατικό που λέτε, θα πρέπει αυτή τη στιγμή αυτός ο εκπαιδευτικός να αισθάνεται ντροπή.
Έρχομαι τώρα στο γενικότερο. Αυτή, όπως είπατε, η προχειρότητα πρέπει να τελειώσει. Κάνουμε κάθε τι το δυνατόν ούτως ώστε στο τρέχον σχολικό έτος, το οποίο παραλάβαμε, οι υπολογιστές για εκείνους τους μαθητές που τους έχουν να λειτουργήσουν κατά τον καλύτερο δυνατόν τρόπο σε αυτή τη χρονιά. Αλλά, προετοιμάζουμε επισταμένως από τώρα την επόμενη σχολική χρονιά και υπάρχει ιδιαίτερος προγραμματισμός, κυρία συνάδελφε, για τα ειδικά σχολεία και την ειδική εκπαίδευση.

Γιατί πρέπει όλα τα παιδιά να έχουν τη δυνατότητα της μάθησης σε ανοικτό σχολείο και της μάθησης και με ηλεκτρονικά μέσα.
Θεωρώ, λοιπόν, πολύ σημαντικό και πιστεύω ότι έχουμε στη διάρκεια των επόμενων μηνών πάρα πολλές ευκαιρίες είτε στα πλαίσια του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου είτε στα πλαίσια άλλων διαδικασιών της Βουλής και της Νομοθετικής Εργασίας, να συζητήσουμε για το θέμα αυτό. Αλλά πραγματικά παραμένω στη διάθεσή σας και του Προέδρου, μια που αφορά την περιφέρειά του. Αν πραγματικά έχω στοιχεία για το περιστατικό, θα κάνω καθετί το δυνατόν για να αποδοθούν ευθύνες.
Ευχαριστώ πάρα πολύ.


ΣΧΟΛΙΟ: Καιρός ήταν να το καλάβουν πως δεν γινόταν η ιστορία με τα μαθητικά netbooks να οργανωθεί μέσα σε λίγους μήνες! Θυμάμαι από τον Μάιο να τον λέω πως αφού τους δίνουν netbook, να τους δώσουν ένα acount στο World of warcraft αφού για το σχολείο δεν πρόκεται να το χρησιμοποιούσουν! Ήταν πολύ καλό για να γίνει αληθηνό τόσο εύκολα!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου