4/7/09

Η "θαμμένη" ιστορία της Coca-Cola...

Στην Ατλαντα, το άγαλμα του φαρμακοποιού και «πατέρα» της Coca-Cola, John Pemberton, στολίζει την είσοδο του Pemberton Park. Ο Pemberton δημιούργησε «το νούμερο ένα αναψυκτικό» το 1886. Μετά από 120 χρόνια στέκεται περήφανος με την Coca-Cola στο χέρι και «χαιρετά» τους επισκέπτες. Είναι μία εικόνα ενός παλαίμαχου, ηρωικού επιστήμονα και ευεργέτη (όπως ο Φλέμινγκ ας πούμε) που περήφανα προσφέρει την Coca-Cola στην ανθρωπότητα.

Φήμες και αξιοσέβαστοι συγγραφείς λένε ότι ο John Pemberton, όταν γύρισε από τον εμφύλιο πόλεμο, είχε εθιστεί στη μορφίνη σε σημείο ναρκομανίας. Για το καλό της εταιρίας, όμως, το μελανό αυτό στοιχείο έμεινε κρυφό. Και όχι τυχαία, στο ντοκιμαντέρ που παρουσιάζεται στο πάρκο, το βασικό συστατικό της Coca-Cola, η κοκαϊνη(!), δεν αναφέρεται καθόλου.

Οι γείτονες του Coca-Cola Park είναι προσεκτικά επιλεγμένοι. Από τη μία, το Georgia Aquarium, στο οποίο η Coke δώρισε μερικές εκτάσεις. Από την άλλη, ένα Μουσείο Πολιτικών Δικαιωμάτων με ειδικά αφιερώματα στον Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ. Πάλι δωρεά της Coke. Σε ένα οικοδομικό τετράγωνο, δηλαδή, η πάλη για την ανθρώπινη αξιοπρέπεια συναντά το υποθαλάσσιο βασίλειο.

Στον τελευταίο λόγο του λίγο πριν δολοφονηθεί, ο Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ καλούσε τους Αφροαμερικανούς να μποϋκοτάρουν τα προϊόντα εταιριών που εφαρμόζουν ρατσιστική εργατική πολιτική. Φυσικά επικεντρώθηκε στην Coca-Cola, όπου εργαζόμενοι, ήδη, είχαν προχωρήσει σε μηνύσεις για μισθολογικές διακρίσεις άνευ λόγου εις βάρος Αφροαμερικανών. Είναι αμφίβολο, λοιπόν, εάν το Μουσείο Πολιτικών Δικαιωμάτων θα επιλέξει να εκθέσει τη συγκεκριμένα περιστατικά.

Κάτι άλλο, που επίσης δεν αποκαλύπτεται στο Coca-Cola Park Tour, είναι και οι σχέσεις της εταιρίας με τους Ναζί. Ο Max Keith, υπεύθυνος συσκευασίας στο Βερολίνο κατά το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, σε συνέδριο της εταιρίας τελείωσε την ομιλία του με χαιρετισμό στο Χίτλερ συνοδευόμενος από εικόνες της Coca-Cola και της σβάστικας. Τα μάτια του κοινού δεν θα δουν ποτέ αυτές τις φωτογραφίες.

Η ιστορία της Coca-Cola στο πάρκο σκοπό έχει να αυξήσει τις πωλήσεις και τη συμπάθεια του κοινού. Και ναι, κατάφερε να δημιουργήσει και μουσείο για ένα αναψυκτικό και τις διαφημίσεις του. Αυτό, άλλωστε, είναι και το πάρκο. Α! Και ένα gift shop.

Στοιχεία από το βιβλίο του Mark Thomas «Belching Out The Devil: Global Adventures with Coca-Cola»

Πηγή: Alternet/tvxs.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου